SHAKLEE

9 March 2015

APA ITU ANEMIA??

Perkataan ANEMIA ni asal usulnya berasal dari bahasa Greek yg bermaksud "tiada darah".
Dan Anemia ni merujuk kepada keadaan dimana kadar hemoglobin(hb) kurang dari normal.
 
ANEMIA ni tak sama ye dengan low blood pressure (kadar tekanan rendah)
Hb adalah salah satu dari komponen darah atau lebih tepat lagi,Hb adalah protein yg membawa oksigen di dalam sel darah merah..Ia harus ada utk memastikan pengoksigenan yg mencukup bagi semua tisu dan organ.
 
Jadi dalam erti kata lain.jika kadar hb adalah kurang,ia sekaligus mengurangkan keupayaan darah untuk memindahkan oksigen ke tisu tisu,dan kita pun tahu kan yang semua sel manusia bergantung pada oksigen utk hidup,jadi masalah anemia akan menimbulkan pelbagai masalah badan.
 
Antara tanda-tanda atau simptom anemia termasuklah pucat pada bibir dan sekeliling mulut, kuku, pelipat dan di bahagian dalam kelopak mata. Tidak bermaya, letih, dan lemah badan.
Pendek nafas apabila melakukan senaman. Pening, pitam disebabkan oleh kurangnya oksigen sampai ke otak.Kurang selera makan dan kehilangan berat badan, sukar untuk berjalan dan mental bercelaru yang disebabkan oleh kekurangan vitamin B12.Ini semua adalah tanda2 biasa anda mengidap anemia..Namun untuk memastikan dengan lebih pasti dan cepat lagi.
anda perlu melalui ujian darah
Salah satu punca anemia adalah kekurangan nutrisi.daalm erti kata lain,badan kekurangan zat besi,asid folik, B12 utk mengasilkan sel darah merah..Punca anemia yang lain adalah seperti kehilangan darah yang banyak (numgkin akibat accident,tumpah darah,dan sebagainya).
 
Nak tahu supplement yang boleh membantu???
(rujukan:laman web rasmi shaklee)
 
Vita-lea Iron Formula
-
Mengandungi zat besi yang membantu mereka yang menghadapi masalah kekurangan zat besi

B Complex (lengkap dgn asid folik)

- Vitamin B12 mencegah anemia manakala B5 dan B6 membantu dlm penghasilan sel darah merah


Vita C 500mg sustained Release

- Vitamin C membantu tubuh menyerap zat besi dgn lebih efisien




No comments:

Post a Comment